مقایسه وانت های ایرانی و آمریکایی – آبان شرق

مقایسه وانت های ایرانی و آمریکایی | غول هایی از نوع پیکاپ
 
در اینبخش چالشی بین خودورهای ایرانی و آمریکایی را جمع آوری کرده ایم. غول هایي از نوع پیکاپ یا همان وانت خودمان، اینبار بهترین هاي تولید داخلی رابا درجه یک هاي آمریکایی مقایسه می‌کنیم. صنعت خودروسازی یکی از مهمترین بخش هاي تولیدات صنعتی هر کشوری محسوب می شود و هر کس تولیدات بهترین دارد، دارای صادرات و اقتصاد بهتری اسـت، از پیکاپ هاي آمریکایی شروع می‌کنیم.
 
غول های خودرو آمریکایی
غول‌هاي آمریکایی باعث شده‌اند کـه امروزه این کشور را بعنوان زادگاه اصلی پیکاپ‌هاي جهان بشناسند؛ زیرا خودروسازان این کشور بـه شکل تخصصی و نه فقط برای فتح بازارهای هدف؛ بلکه برای قدرتنمایی در برابر سایر خودروسازان جهان اقدام بـه توسعه و طراحی پیکاپ‌هاي جدید می کنند.
 
خودرو پیکاپ GMC Sierra HD مدل 2020
غول جنرال‌موتورز کشور آمریکا درسال 2020 از یک پیشرانه V8 توربوشارژ با ظرفیت 6.6 لیتر استفاده میکند. پیشرانه مذکور از سوخت دیزل استفاده کرده و حداکثر توان آن 445 اسب بخار اسـت. دراین اتومبیل از یک گیربکس 10 سرعته اتوماتیک استفاده شده اسـت.

راننده GMC Sierra HD توان انتخاب سیستم حرکتی مورد نظر خودرا با توجه بـه شرایط جاده و محموله خود خواهد داشت. این پیکاپ غول‌پیکر بـه تایرهای 18 اینچی، دوربین‌هاي عقب، جلو و جانبی، صفحه نمایش 15 اینچی، سیستم بازرسی تریلر، ترمز کمکی و… مجهز شده و قیمت آن در نسخه استاندراد 35 هزار دلار اسـت.
 
خودرو پیکاپ شورلت Silverado HD مدل 2020
پیکاپی کـه میبینید در نوع خود بسیار حیرت‌انگیز بوده و لقب تانک رابا خود بـه یدک میکشد! این هیولای عظیم با طراحی جالب و خیره‌کننده‌اش از یک پیشرانه 6.6 لیتری Duramax turbo دیزل و V8 استفاده میکند کـه قدرت آن بـه 445 اسب‌ بخار می رسد. اما اگر خیلی از خودرو هـای دیزلی استقبال نمی کنید؛ میتوانید نسخه بنزینی آن رابا پیشرانه 6.8 لیتری V8 و جدید شورلت با توان 401 اسب‌ بخار خریداری کنید.

هردو پیشرانه مذکور از یک گیربکس 10 سرعته اتوماتیک برای انتقال قدرت بـه چرخ‌ها استفاده می کنند. Silverado HD بـه ترمز پارک اختصاصی، ترمز کمکی، ترمز تریلر یکپارچه، سیستم نظارت تریلر، سیم بکسل، 15 دوربین مجزاء برای بازرسی بهتر ماشین و… مجهز شده اسـت.
 
خودرو پیکاپ فورد Super Duty Live مدل 2020
یکیدیگر از قدرتمندترین پیکاپ‌هاي آمریکایی Super Duty Live نام دارد کـه مدل 2020 آن بتازگی در شیکاگو رونمایی شده اسـت. این پیکاپ نیز همانند دو پیکاپ قبلی از پیشرانه V8 استفاده میکند.

اما با این تفاوت کـه گیربکس‌، سوخت و حجم پیشرانه Super Duty Live بسیار متفاوت با وانت‌هاي قبلی اسـت. بعنوان مثال باید بـه استفاده از پیشرانه 7.3 لیتری V8 در یکی از نسخه‌هاي فوردSuper Duty Live اشاره کرده کـه آن رابه تنهایی تبدیل بـه یکی از ابر پیکاپ‌هاي آمریکایی کرده اسـت.
 
ماشین پیکاپ رام HD Debuts مدل 2019
غول بعدی رام HD Debuts نام دارد کـه در مدل 2019 از یک پیشرانه 6.7 لیتری توربودیزل استفاده کرده و حداکثر توان آن 400 اسب‌ بخار اسـت. پیشرانه مذکور برای انتقل قدرت خود بـه چرخ‌ها از توان یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک بهره برده و اگر موتور HD Debuts شـما را راضی نکرد؛ می توانید از نسخه 6.4 لیتری V8 و ارتقاع یافته آن با توان 410 اسب‌ بخار و گشتاور 581 نیوتن‌متر استفاده کنید.

رام HD Debuts یک پیکاپ لوکس بوده و از امکاناتی نظیر دوربین 360 درجه، ترمز اتوماتیک اضطراری، کروز بازرسی انطباقی، شیشه‌هاي عایق در برابر صدا، 17 بلندگو، 4 سیستم صوتی گوناگون و… برخوردار اسـت! این غول در کارخانه فیات کرایسلر در کشور کشور مکزیک بـه تولید رسیده ودر ایالات امریکا با 5 سال گارانتی عرضه می شود.
 
بهترین وانت های داخلی
چهار غول بالا معرف تمام مؤلفه‌هاي مرتبط با یک پیکاپ واقعی هستند و بـه جرات می‌‌توان گفت کـه خودروسازانی همانند تویوتا با محصولی همانند هایلوکس قصد نزدیک شدن بـه استانداردهای خودروسازان آمریکایی در زمینه تولید پیکاپ را دارند و باوجود تلاش‌هاي فراوان خود هنوز نتوانستند بـه موقعیت و برتری فعلی پیکاپ‌هاي آمریکایی نزدیک شوند.
 
اما در مقابل خودروسازان مـا نه بـه فکر نزدیک شدن بـه خودروسازان آمریکایی هستند و نه توان رقابت با خودروسازانی همانند تویوتا را دارند. بلکه آن ها بـه قدری ضعیف عملکرده‌اند کـه متاسفانه امروزه تعداد زیادی از قطعات خودرو هـای تولیدی انها از جمله پیکاپ‌ها، از کشور چین تامین میشوند! حالا نگاهی هم بـه چند نمونه از وانت‌هاي خودروسازان داخلی می‌اندازیم تا با دست آوردهای انها آشنا شویم.
 
خودرو آسنا و آراز از شرکت آمیکو
آمیکو بتازگی و دوباره بـه جمع پیکاپ سازان کشور مـا برگشته و یک پیکاپ چینی رابا نام‌هاي آسنا«دو کابین» و آراز«تک کابین» بـه تولید می رساند.

این پیکاپ از یک پیشرانه 4 سیلندر با توان 143 اسب‌ بخار و حجم 2378 سی‌سی استفاده کرده و تنها مزیت آن این اسـت کـه پیشرانه مذکور را مهندسین کمپانی میتسوبیشی طراحی کرده‌اند و در میان پیکاپ‌هاي فعلی بازار ایراناز امکانات معقولی برخوردار اسـت.
 
خودرو پیکاپ فوتون و آریسان از ایران‌خودرو
پیکاپ فوتون یا Tunland از محصولات مونتاژی ایران‌اتومبیل بوده و اینروزها شرایط خیلی مناسبی از جهت تولید و فروش ندارد. این پیکاپ دو دیفرانسیل از پیشرانه‌اي با توان 130 اسب‌ بخار استفاده کرده و حجم موتور آن همانند پیکاپ آمیکو آسنا 2378 سی‌سی اسـت. این پیکاپ امکانات خاص و پیچیده‌اي ندارد و خشک و خالی بـه تولید رسیده و بـه فروش می رسد.

آریسان نام یکیدیگر از پیکاپ‌هاي این روزهای ایران‌اتومبیل بوده و از یک پیشرانه 1.7 لیتری با قدرت 86 اسب‌ بخار و مشابه با وانت پیکان برخوردار اسـت. در واقع آریسان همان وانت پیکان اسـت کـه از اتاق پژو 405 استفاده کرده و تنها اندکی تغییر را نسبت بـه آن داشته اسـت. این وانت جزء پر دردسرترین وانت‌هاي ایرانی بوده و اکثر صاحبانش ازآن دل خوشی ندارند.
 
ماشین پیکاپ‌ های ریچ، نیسان 24 و پراید 151 از سایپا
سایپا پیکاپ ریچ از محصولات کمپانی دانگ‌فنگ چین را مونتاژ می کند. این پیکاپ از پیشرانه‌اي با توان 132 اسب‌ بخار و حجم 2.4 لیتری برخوردار اسـت و از نظر امکانات و… باید گفت کـه در حد و اندازه آمیکو آراز اسـت. دیگر محصول معروف و نام آشنای گروه خودروسازی سایپا وانت نیسان 24 اسـت کـه گروه زامیاد از زیر مجموعه‌هاي خودروسازی سایپا وظیفه تولید آنرا برعهده دارد.

این وانت کـه تبدیل بـه یک خودروی ظاهراً ابدی در صنایع خودروسازی ایران تبدیل شده اسـت؛ یکی از ابزارهای معروف کشتار در جاده‌هاي ایران بوده و ایمنی بسیار پایینی دارد. این ماشین در سه نوع دیزلی، انژکتوری گازسوز و انژکتوری بنزینی تولید شده و حداکثر توان آن بین 90 تا 100 اسب ‌بخار اسـت. این موجود ابدی برای ادامه حیاط خود در ایران با تغییر چهره و نام پادرا توسط زامیاد و با قیمتی بیشتر بـه تولید رسیده اسـت.
 
اما شاهکار صنعت خودروسازی ایران و حتی جهان را باید سایپا 151 دانست. این پیکاپ کـه ارزان‌ترین وانت موجود در ایران اسـت؛ تنها 71 اسب‌ بخار قدرت داشته و حداکثر توان حمل بار آن بـه سختی بـه 1.5 تن می رسد. این در حالیست کـه چهار پیکاپ غول‌پیکر آمریکایی کـه بـه انها اشاره شد؛ بـه اسانی توان حمل 15 تن بار را دارند!
 

 
بهترین وانت های دنیا کدام اند و چه ویژگی های دارند؟
هنگامیکه صحبت از پیکاپ‌هاي غولپیکر و نیرومند میشود، نا‌خودآگاه وانت‌هاي آمریکایی در ذهن تداعی میشوند. با توجه بـه رقابت زیاد دراین رده از اتومبیل‌ها، دیگر توانایی‌هاي کشندگی وانت‌ها تنها پارامتر تعیین کننده نیستند. ظاهر این خودروها طی چند سال گذشته تغییر زیادی کرده‌اند و با توجه بـه اندازه بزرگ آن‌ها، اکنون می توان پیکاپ‌هاي فول سایز را یکی از عوامل جلب توجه نامید.
 
خودرو فورد F-150

همواره از ماشین‌هاي سری F فورد بعنوان بهترین پیکاپ‌هاي جهان نام برده میشود. فورد برای ادامه‌ي پادشاهی خود دراین رده بـه استفاده گسترده از آلومینیوم در بدنه و شاسی F-150 مدل ۲۰۱۶ پرداخته اسـت کـه بدین گونه وزن این اتومبیل نسبت بـه نسل قبل خود کاهش چشمگیری تجربه کرده اسـت.

فورد دراین ماشین از پیشرانه‌هاي خورجینی ۳.۵ لیتری ۶ سیلندر و ۵ لیتری ۸ سیلندر استفاده کرده اسـت. هم‌ چنین امکان انتخاب پیشرانه‌هاي خورجینی ۶ سیلندری ۲.۷ و ۳.۵ لیتری توربوشارژ اکوبوست نیز موجود اسـت.
 
ماشین شورولت سیلورادو ۱۵۰۰

شورولت سیلورادو در طراحی بدنه بـه قالب اصلی خود وفادار باقیمانده اسـت. این ماشین از تعلیق و فرمان دقیقی بهره میبرد کـه باعث میشود حس رانندگی یک خودروی با سایز متوسط بـه راننده منتقل شود.

شورولت در نسل جدید سیلورادو از پیشرانه ۶ سیلندر ۴.۳ لیتری با گشتاور ۳۰۵ پوند فوت درکنار پیشرانه‌هاي نیرومند ۵.۳ و ۶.۲ لیتری ۸ سیلندر، استفاده کرده اسـت. نکته فوق‌العاده، مصرف پیشرانه ۴.۳ لیتری این ماشین اسـت کـه در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها بـه ۹.۸ لیتر سوخت احتیاج خواهید داشت!
 
خودرو جی‌ ام‌ سی سییِرا ۱۵۰۰

جی‌ام‌سی سییِرا برادر دوقلو شورولت سیلورادو اسـت و تشابهات بسیاری بـه خصوص در زمینه قابلیت‌هاي فنی دارند. تفاوت‌هاي اصلی این دو ماشین امکانات رفاهی بیشتر و بدنه‌ي شکیل‌تر جی‌ام‌سی اسـت کـه قیمت بالاتر آنرا نسبت بـه سیلورادو توجیح می کند.

جنرال موتورز در سییِرا از پیشرانه‌هاي مشابه سیلوراده استفاده کرده اسـت. پیشرانه‌ي پایه ۶ سیلندر ۴.۳ لیتری درکنار پیشرانه‌هاي عظیم ۵.۳ و ۶.۲ لیتری ۸ سیلندر کـه توانایی تولید بیش از ۴۰۰ اسب بخار نیرو را دارند.
 
خودرو دوج رَم ۱۵۰۰

دوج رَم برخلاف رقبای خود هنوز نمونه‌هاي دو در رابه بازار عرضه میکند. این اتومبیل هنگام نیاز بسیار نیرومند و خشن خواهد بودو در سایر مواقع سواری نرم و صندلی‌هاي آسان آن شـما را حيرت زده خواهد کرد. می توان از رَم بعنوان اتومبیل همه ی روزه نیز استفاده کرد.

پیشرانه استاندارد دوج رَم نمونه ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری با قدرت ۳۰۵ اسب بخار اسـت. برای عاشقان قدرت بی حد اندازه، دوج پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۷ لیتری از نوع Hemi را درنظر گرفته اسـت کـه توانایی تولید ۳۹۵ اسب بخار را دارد. پیشرانه بهینه ۶ سیلندری ۳ لیتری توربو دیزل نیز در معرض اسـت. تمامی مدل‌هاي رَم از گیربکس ۸ دنده اتوماتیک بهره می برند و نیرو بـه چرخ‌هاي عقب و یا هر چهار چرخ منتقل می شود.
 
خودرو تویوتا تاندرا

تویوتا تاندرا در نسل جدید خود از طراحی عضلانی‌تری بهره میبرد. هم‌ چنین طراحی داخلی اتومبیل بـه نحو زیبایی انجام شده اسـت. جلو پنجره عظیم کرومی تاندرا این اتومبیل رابه رقبای آمریکایی خود شبیه کرده اسـت.

تویوتا در تاندرا از دو پیشرانه خورجینی ۸ سیلندر بـه حجم‌هاي ۴.۶ و ۵.۷ لیتر و بـه قدرت ۳۱۰ و ۳۸۱ اسب بخار استفاده کرده اسـت تا کاربران آن هیچگونه ضعفی را تجربه نکنند.
 
خودرو فورد F-150 رپتور

میتوان از F-150 رپتور بعنوان فراری دنیای پیکاپ‌ها نام برد. این اتومبیل کـه بر اساس مدل پایه‌ي F-150 تولید شده اسـت، امکانات و قابلیت‌ها بیشتری رابه همراه دارد. تولید F-150 رپتور در بازه‌ي زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ متوقف شد ولی فورد مدل ۲۰۱۷ این اتومبیل را اخیرا معرفی کرده اسـت. این پیکاپ برای سفر در تمامی شرایط محیطی طراحی شده و یک آفرود واقعی اسـت.

این اتومبیل از فاصله‌ي دو محور ۳.۳۷ متر در مدل پایه و ۳.۶۸ متر در مدل سوپر کرو بهره میبرد. فورد در F-150 رپتور از پیشرانه جدید ۳.۵ لیتری ۶ سیلندر با تکنولوژی تزری مستقیم سوخت استفاده کرده اسـت. این پیشرانه از بلوک جدید آلومینیومی و سر سیلندر التیام یافته درکنار سیستم سوخت‌رسانی ارتقا یافته فورد بهره می برد. هم‌ چنین فورد برای نخستین بار از گیربکس جدید ۱۰ سرعته خودرا بر روی رپتور استفاده کرده اسـت.
 
خودرو نیسان تایتان

نیسان تایتان پس از معرفی درسال ۲۰۰۴ بـه آرامی بـه فراموشی سپرده شد تا نمایشگاه ماشین دیترویت ۲۰۱۵ کـه نیسان از مدل ۲۰۱۶ این خودر پرده برداشت. تایتان در نسل جدید خود ظاهر عضلانی‌تری بخود گرفته اسـت. اما هم‌چنان طراحی بدنه‌ي آن نسبت بـه رقبای خود ساده‌تر و بـه دور از هیجان اسـت.

نیسان در نسل جدید تایتان از پیشرانه 8 سیلندر توربودیزل بـه قدرت 310 اسب بخار و گشتاور 555 پوند فوت ااستفاده کرده اسـت. وظیفه انتقال قدرت نیز بر عهده جعبه دنده 6 سرعته خودکار خواهد بود. نیشان اعلام کرده اسـت کـه پس از مدت اندکی از عرضه تایتان، پیشرانه‌ هاي 6 و 8 سیلندر بنزینی نیز در معرض خواهد بود.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *