چگونه بدون ورزش کردن وزن کم کنیم؟ – آبان شرق

چگونه بدون ورزش کردن وزن کم کنیم؟ | ترفندهای کاهش وزن
 
چگونه بدون ورزش کردن وزن کم کنیم؟ اگر شـما هم ازآن دسته آدم هایي هستید کـه وقت باشگاه رفتن ندارید و همچنین با اضافه وزن دست و پنجه نرم می‌کنید این مطلب را تا آخر بخوانید زیرا کـه بهترین روشهای کم کردن وزن بدون باشگاه رفتن رابه شـما خواهیم گفت، البته انتظار نداشته باشید کـه ماهی 10 کیلو کم کنید! این روشها نیاز بـه زمان و حوصله دارند. با پارس ناز همراه باشید.
 
نوشیدن آب را فراموش نکنید
همه ی میدانیم کـه آب مایه حیات اسـت و انسان نیز طبق معمولً هرروز تنها چند بار و بـه مقداری معین آب می‌نوشد. اما شاید ندانید کـه نوشیدن آب در زمان هاي خاص تا چـه اندازه میتواند بـه کاهش وزن شـما کمک کند. نوشیدن یک یا دو لیوان آب درحدود ۳۰ ساعت قبل از هر وعده غذایی بسیار مهم بوده و تاثیر زیادی در کاهش وزن شـما خواهد داشت.

با اینکار فرایند سوخت و ساز بدن شـما شروع اسانی خواهد داشت و قسمتی از فضای معده شـما نیز اشغال خواهد شد کـه باعث میشود در ادامه غذای کمتری بخورید. همچنین این رژیم غذایی هیدراته باعث می‌شود کـه میل شـما بـه خوردن غذا هاي شیرین کاهش یافته و نیمه شب بـه سمت یخچال هجوم نبرید.
 
به غذایی که می خورید توجه داشته باشید
غذا خوردن رابه یک مراسم کوچک و خوشایند تبدیل کنید. اینکار مدت زمان زیادی طول نخواهد کشید اما در کاهش وزن شـما موثر خواهد بود. پشت میز غذاخوری بنشینید و عجله نکنید. سعی نداشته باشید کـه در آنِ واحد چند کار رابا هم انجام دهید. بـه مشکلات فکر نکنید.

با تلفن حرف نزنید و تلویزیون را خاموش کنید. فرض کنید فقط شمایید و غذایتان. بـه چیزی کـه می‌خورید توجه کنید، بـه آن فکر کنید، بـه این‌کـه چطور میخواهید آنرا بخورید. اینکار باعث میشود کـه طعم غذای خود رابه طور کامل چشیده و کمتر بخورید. تا جاییکه می‌توانید آرام غذا بخورید. این عادت را تکرار کنید و تاثیر شگفت انگیز آنرا در کاهش وزن ببینید.
 
از ظرف غذای کوچکتر و چوب های غذاخوری «چاپ استیک» استفاده کنید
 
برای این‌کـه زیاد در مورد غذایی کـه روبروی شماست فکر نکنید بهتر اسـت ظرف کوچکتری بردارید و فقط بـه همان اندازه کـه غذا در آن جای میشود بخورید. وقتی کـه از چوب هاي غذاخوری استفاده میکنید وادار خواهید بود خیلی آرام غذا بخورید.

اینکار باعث میشود کـه با مقدار کمتری غذا احساس سیری کنید کـه در بلند مدت باعث کاهش وزن شـما خواهد شد. اگر با چوب هاي غذاخوری مشکل دارید بهتر اسـت از یک قاشق کوچک یا دست غیرغالب خود برای غذا خوردن استفاده نمایید.
 
بیشتر بخوابید
شوخی نمیکنیم! خوابیدن بیشتر در کاهش وزن موثر اسـت. با اینکار بهانه ي قابل قبولی برای بیشتر ماندن در رخت خواب دارید: کاهش وزن! با خوابیدن بیشتر غذای کمتری نیز میخورید. علاوه بر این یک خواب کافی و مناسب شبانه تاثیر مثبتی بر روی سوخت و ساز بدن و متعادل کردن سطح هورمونهای بدن دارد.

خواب کافی در ادامه باعث میشود کاهش وزن داشته باشید و بدن‌تان بـه فرم ایده آل خود دست یابد. جالب این‌کـه در هنگام خوابیدن نیز بدن شـما بیکار نیست و بـه ازای هر ساعت خوابیدن بین ۵۰ تا ۱۰۰ کالری انرژی مصرف خواهید کرد.
 
در جای سرد بخوابید

یکی از راه ها برای کاهش وزن این اسـت کـه بخاری را کم کنید یا گوشه پنجره را باز کنید و بعد بخوابید. بر اساس مطالعات انجام گرفته خوابیدن در دمای ۱۹ درجه سانتیگراد باعث می‌شود کـه از دست کالری هاي اضافی خلاص شوید زیرا بدن شـما برای گرم نگه‌داشتن بدن و حفظ دمای آن وادار خواهد بود چربی بسوزاند. پس خوابیدن در هوای سرد میتواند منجر بـه کاهش وزن شود.
 
کمی ترکیبات چربی سوز به غذاهای خود اضافه کنید
برای کاهش وزن لازم نیست حتما از خوردن غذا هاي مورد علاقه خود دست بردارید. بلکه می‌توانید تنها رژیم غذایی خودرا با کمی ماهی سالمون، تخم مرغ، دانه هاي خوراکی، روغن زیتون، فلفل هاي تند و چای سبز متنوع تر از قبل کنید.

این ترکیبات غذایی باعث می‌شوند کـه سوخت و ساز بدن التیام یافته و بدن شـما با قدرت و کارآیی بیشتری چربی ها را بسوزاند. باید بدانید کـه حتی بوی مرکبات و نعناع نیز می‌تواند اشتهای شـما را کاهش دهد. پس برای کاهش وزن این موارد را نادیده نگیرید.
 
قدغن کردن بعضی خوراکی ها را فراموش کنید
اگر دوست دارید شکلات یا کیک بخورید جلوی خودرا نگیرید اما بجای سه دانه، بـه یک دانه اکتفا کنید. بهتر اسـت شیرینی هایي کـه دوست دارید را هنگام صبح بخورید تا بدن شـما وقت کافی برای سوزاندن این همه ی کارلری را داشته باشد. خودداری کامل از خوردن بعضی غذاها نتایح خوبی ندارد.

زیرا باعث افزایش استرس میشود کـه در ادامه مقدار هورمونهای مضر را در بدن بالا ببرد. علاوه بر این اگر این رژیم هاي سخت را کنار بگذارید خودرا سرزنش خواهید کرد. پس برای کاهش وزن از پرهیز کردن کامل از خوردن بعضی غذاها خودداری کنید و علم نیز دراین زمینه از شـما پشتیبانی خواهد کرد.
 
دندان های تان را مسواک بزنید
البته مـا مطمئنیم کـه شـما تابحال نیز دستکم روزی دو بار مسواک می زده اید، پس اینکار برای شـما سخت نخواهد بود. بعد از هر بار غذا خوردن مسواک بزنید و اینکار رابه یک عادت تبدیل کنید. اینکار باعث می‌شود کـه دیگر برای یک لقمه یا یک تکه غذای بیشتر بعد از اتمام غذا سراغ سفره نروید.

علاوه بر این زمانی کـه تازه دنانتان را مسواک زده اید طعم دهانتان عوض شده و از خوردن غذا لذت نخواهید برد. نکته دوم نیز این اسـت کـه مـا معمولاض آن قدر تنبل هستیم کـه وقت و حوصله چند بار مسواک زدن بعد از هر بار غذا خوردن را نداریم! از این رو مسواک زدن بلافاصله بعد از هر رژیم غذایی خودبخود بـه کاهش وزن منتهی خواهد شد.
 
بخندید
شرط می بندیم کـه شـما نیز از دیدن فیلمهای کمدی لذت میبرید. بر اساس تحقیقاتی کـه نتایج آنها در مجله بین المللی چاقی منتشر شده اسـت، وقتی کـه می‌خندیم، مصرف انرژی در بدن مـا ۲۰ درصد نسبت بـه زمانی کـه در حال استراحت هستیم افزایش خواهد یافت.

علاوه بر این، خندیدن باعث می‌شود کـه عضلات شکم شـما فعال باشند. از این رو برای کاهش وزن میتوانید فیلم کمدی ببینید. تلویزیون را روشن کنید و تمرین کاهش وزن و سوزاندن چربی انجام دهید!
 
از کمپرس های داغ استفاده کنید
یک راه دیگر برای کاهش وزن هنگام مشاهده کردن تلویزیون و یا خواندن کتاب وجوددارد. گرما باعث می‌شود کـه عرق کنید و بدین ترتیب از مایع اضافی کـه در بدن تان وجوددارد خلاص خواهید شد. اگر میخواهید از چربی هاي نقاط خاصی از بدن‌تان خلاص شوید بهتر اسـت از کمپرس هاي داغ روی آن محل استفاده کنید.

بهترین کمپرس ها برای کاهش وزن، کمپرس نمک یا زنجبیل هستند. برای این‌کـه گرمای کمپرس را برای مدت طولانی تری حفظ کنید می‌توانید از سشوار استفاده کنید. بدین ترتیب با این روش ساده میتوانید کاهش وزن موضعی را تجربه کنید.
 

 
عوامل مؤثر در افزایش وزن که ارتباطی به رژیم غذایی ندارند
 
اگر تغذیه ي مناسبی دارید اما دچار افزایش وزن شده اید، باید بدانید کـه تغییر وزن دلایل مختلفی دارد. تعداد زیادی از کسانی کـه اضافه وزن دارند ودر تلاش هستند بـه اندام دلخواه شان برسند، روشهای مختلف کاهش وزن رابه خوبی بکار می‌گیرند و تصور میکنند کاری کـه باید را انجام میدهند. آنها کالری هاي مواد غذایی را می شمارند، رژیم سفت و سختی دارند و ورزش میکنند.
 
عوارض جانبی داروها
بعضی داروها بـه ویژه داروی هاي ضد افسردگی عوارض جانبی اي مثل بالا رفتن وزن دارند. داروهای ضد افسردگی اگر بیشتر از چند ماه مصرف شوند ممکن اسـت باعث افزایش وزن شوند. برای آنکه درمورد عوارض جانبی داروهای مصرفی تان مطمئن شوید، می‌توانید از دکتر تان دراین مورد سؤال کنید.

یا بـه اسانی با جست‌وجو در اینترنت اطلاعات کافی رابه دست آورید. اگر داروی شـما پتانسیل بالا بردن وزن را دارد، دراین مورد با دکتر خود صحبت کنید. شاید داروهای مشابه دیگری وجود داشته باشد کـه بتوانید انها رابا داروی خودتان جای گزین کنید.
 
روش های جلوگیری از بارداری
بعضی از روشهای پیشگیري از بارداری عوارض جانبی اي مثل افزایش وزن دارند. قرص هاي ضد بارداری هورمونهای کمتری دارند، بهمین خاطر کمتر باعث بالا رفتن وزن میشوند.

اما دیگر روشهای پیش گیری هم می‌توانند منجر بـه افزایش وزن شوند، مثلا در مواردی دیده شده کـه تزریق آمپول هاي ضدبارداری دپو سالانه چندین کیلو گرم وزن مصرف کنندگانش را بالا برده اسـت.
 
اختلالات هورمونی
هورمون ها مواد شیمیایی اي هستند کـه بیشتر وظایف بدن را بازرسی میکنند. اگر بدون هیچ دلیل مشخصی دچار اضافه وزن شده باشید، این مسأله میتواند ناشی از برهم خوردن تعادل هورمونی بدن تان باشد.

بعضی هورمونهای بدن کـه تأثیر بیشتری در بالا رفتن وزن دارند عبارتند از انسولین، لپتین، گرلین، استروژن، کورتیزول، تستوسترون، پروژسترون، ملاتونین، گلوکوکورتیکوئیدها و هورمونهای غده ي تیروئید.
 
بیماری ها
بیماری هاي زیادی هستند کـه باعث بالا رفتن وزن می‌شوند. یکی از رایجترین این بیماری ها در زنان سندرم تخمدان پلی کیستیک اسـت کـه باعث بر هم خوردن تعادل هورمونهای جنسی می‌شود و می‌تواند منجر بـه ناباروری شود. اما با کمک رژیم هاي غذایی و مصرف دارو میتوان جلوی تأثیر این بیماری در وزن بدن را گرفت.

بعضی از صدمات مغزی، بـه ویژه آسیب هایي کـه بـه بخش هیپوتالاموس مغز وارد می‌شود هم می‌تواند باعث بالا رفتن وزن شود. هیپوتالاموس بخشی از مغز در نزدیکی غده ي هیپوفیز اسـت کـه اشتهای مـا را بازرسی می‌کند. البته داروهایی وجوددارد کـه مصرف آنها می‌تواند بـه بازرسی اشتها کمک می‌کند.
 
ژنتیک
اگرچه ژنتیک باعث میشود کسی استعداد چاقی داشته باشد یا بـه سختی وزن کم کند، اما غلبه بر آن کار غیر ممکنی نیست. تعداد زیادی از افراد با خود فکر می‌کنند کـه پدر و مادرشان چاق هستند و بنابر این انها هم محکوم بـه چاقی اند و هیچ کاری از دست شان بر نمی‌آید.

اما چاره ي کار شـما پیشگیری اسـت. شـما باید از دوران جوانی، پیش از آنکه وزن تان خیلی بالا برود، سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرید. ژنتیک حرف آخر را نمی‌زند و عوامل محیطی هم میتوانند تأثیر زیادی داشته باشند.
 
بالا رفتن سن
بعد از ۵۰ سالگی، روشهای کاهش وزن دیگر بـه اندازه ي دوران جوانی روی بدن تأثیر ندارند. هر چند سال یکبار، سرعت سوخت و ساز بدن بـه میزان ۲ درصد کاهش پیدا میکند، بنابر این با بالا رفتن سن، کاهش وزن دشوارتر می‌شود. برای جلوگیري از این مسأله کاری کـه میتوانیم انجام دهیم این اسـت کـه انجام ورزش هاي عضله ساز را ادامه دهیم.

اگر ورزش هایي انجام ندهیم کـه عضلات بدن رابه کار می‌گیرند و آنها را قویتر می‌کنند، هر چـه سن بالاتر رود، توده ي عضلانی خودرا از دست خواهیم داد. اما غلبه بـه این مشکل هم ممکن اسـت، همان طور کـه افرادی هستند کـه در سنین بالا با استفاده از رژیم غذایی و ورزش کردن، وزن خودرا کاهش میدهند. نکته این اسـت کـه روشی مناسب خودتان را پیدا کنید.
 
اضطراب
بدن مـا اضطراب را نوعی تهدید تلقی میکند و با یک واکنش جنگ یا گریز بـه آن عکس العمل نشان می‌دهد «واکنش جنگ یا گریز بـه عکس العمل اولیه و غریزی بدن در برابر یک تهدید یا حمله برای نجات جان مـا اطلاق می‌شود.» وقتی اضطراب دارید، بدن شـما دیگر نمیتواند روی کم کردن وزن تان تمرکز داشته باشد و فقط شـما را آماده میکند کـه بتوانید با اضطراب تان بجنگید یا ازآن فرار کنید.

اضطراب مزمن، مثل شرایط کارمندی کـه دائماً بخاطر کارش تحت فشار قرار دارد یا دانشجویی کـه امتحان دارد، میتواند بـه مغز آسيب بزند و باعث شود هوس خوردن غذاهایی را کنیم کـه نوستالژیک هستند یا حس خوبی بـه مـا می‌دهند. بـه علاوه، اضطراب می‌تواند سلول هاي چربی را اندکی پایدارتر کند.
 
کمبود خواب
وقتی بـه اندازه ي کافی نمی‌خوابید، بدن کمبود خواب تان مانند اضطراب پردازش میکند. افراد بزرگسال شبها باید دستکم ۷ ساعت بخوابند. در غیر اینصورت، بدن انها پاسخ هورمونی مناسبی بـه مقدار چربی اي در آن ذخیره میشود نخواهد داشت. دراین حالت، بدن وقتی متوجه می‌شود خواب کافی نداشته اید، تصور میکند اتفاق اضطراب آوری در جریان اسـت.

بنابر این برای آنکه خودش را حفظ کند چربی بیشتری ذخیره می‌کند و احساس گرسنگی را بیشتر میکند. علت این مسأله بـه پروسه ي تکامل انسان بر میگردد. از طرفی دیگر، هر چـه مدت زمان بیشتری بیدار بمانید، احتمال بیشتری وجوددارد کـه دوباره گرسنه شوید و سراغ غذا بروید.
 
ورزش نکردن
وقتی شروع بـه کم کردن وزن تان می‌کنید، بدن با افزایش هورمونهای گرسنگی بـه این مسأله واکنش نشان میدهد تا بتواند وزن از دست رفته را بازگرداند. در عین حال، چون وزن تان کمتر شده، سوخت و ساز بدن تان کندتر میشود. در چنین شرایطی، تنها چاره ي کار، ورزش کردن اسـت. هرچه بیشتر وزن کم کنید، ورزش اهمیت بیشتری در روند کاهش وزن تان پیدا میکند.

در ابتدای کار، بدن بخشی از چربی ها و آب خود و گلیکوژن انباشته شده در کبد را از دست می‌دهد و وزن بدن کاهش پیدا میکند. اما وقتی وزن تان ثابت می‌ماند، یعنی دیگر فقط با ورزش کردن می‌توانید سرعت سوخت و ساز بدن تان را بالا ببرید و بیشتر وزن کم کنید. در غیر اینصورت، اگر بازهم بـه خودتان گرسنگی دهید، بدن شروع بـه تخریب عضلات خود خواهد کرد کـه این مسأله آسيب ي زیادی بـه سلامت شـما می‌زند.
 
عضله سازی
وقتی ورزش می‌کنید، چربی هاي بدن تان را می سوزانید ودر عوض، عضله می سازید. اگر رژیم غذایی و برنامه ي ورزشی مناسبی دارید اما وزن تان بالا می‌رود، این وزن احتمالا در واقع وزن توده ي عضلانی بدن تان اسـت، چون عضله سنگین تر از چربی اسـت. دو شخص هم وزن را درنظر بگیرید کـه یکی توده ي عضلانی بدنش بیشتر اسـت و دیگر توده ي چربی بیشتری دارد.

نفر اول کـه تودۀ عضلانی بیشتری دارد، بدن او از نظر سوخت و ساز فعال تر اسـت. چنین شخصی بدلیل بالاتر بودن سرعت سوخت و ساز بدنش انرژی زیادی را خیلی سریع مصرف می‌کند، یعنی در مقایسه با کسیکه هم وزن او اسـت اما بیشتر بدنش چربی اسـت کالری ها را سریعتر می سوزاند.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *